Tervetuloa

Järvenpään ja ympäristön Rauhanyhdistys ry on yksi vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen paikallinen yhdistys.
Sivusto tarjoaa tietoa uskostamme ja toiminnastamme.
Tervetuloa sivuillemme!

Olet sydämellisesti tervetullut seuroihin!

Tapahtumia

pe 29.3.2024 klo 16:00

su 31.3.2024 klo 16:00

su 31.3.2024 klo 17:30

ma 1.4.2024 klo 16:00
ry:llä.
  • Yhdistyksen tarkoitusToiminnan tarkoituksena on herättää ja elvyttää kristillistä uskonelämää sekä edistää kristillissiveellisten elämäntapojen, kansanraittiuden ja isämaallisen mielen vakiinnuttamista kansan keskuudessa
  • Vanhoillis­lestadiolaisuusYksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon herätysliikkeistä, jonka toiminta on organisoitunut rauhanyhdistyksiksi
  • Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys rySRK on rauhanyhdistysten kattojärjestö
  • SeuratToimintamuodoista tärkein on kaikille avoimet seurat, jotka kokoavat yhteen kaikenikäisiä
  • Opetus perustuu RaamattuunOpetuksen ydin on armon ja anteeksiantamuksen evankeliumin saarnaaminen
  • Toiminnan rahoitusToiminta rahoitettaan myyjäisillä, kahviotuloilla, kolehdeilla ja lahjoituksilla

Kalenteri

Toiminta

Toimintamuodoista tärkein on kaikille avoimet seurat, jotka kokoavat yhteen kaikenikäisiä.
Opetus perustuu Raamattuun ja sen ydin on armon ja anteeksiantamuksen evankeliumin saarnaaminen.
Tärkeä toimintamuoto on myös lapsi- ja nuorisotyö, johon kuuluu päiväkerho, pyhäkoulu, raamattuluokka ja nuortenillat.

Seurat

• Yhdistyksen tärkein toimintamuoto on viikottain pidettävät hartausseurat.

Seuroja pidetään pääasiassa toimitalolla Järvenpäässä, mutta niitä järjestetään säännöllisesti myös lähialueen kirkoissa sekä ympäristökuntien seurakuntataloilla.

Seura-ajat ja -paikat löydät kalenterista.
  • Seurojen ohjelma on yksinkertainen: Aluksi lauletaan virsi, jota seuraavat alkurukous ja puhujan valitsemaan Raamatun tekstiin pohjautuva puhe eli saarna.

Keskeisintä saarnassa on sanoma syntien anteeksiantamisesta.

Puhujat ovat joko pappeja tai maallikkoja, jotka seurakunta on palvelijoikseen valinnut.
  • Jos seuroissa on vain yksi puhe, se päättyy loppurukoukseen, minkä jälkeen lauletaan virsiä ja Siionin lauluja.

Kahden puheen seuroissa puheiden välissä pidetään yleensä väliaika, jonka aikana voi käydä kahvilla ja vaihtaa kuulumisia.
  • Olet sydämellisesti tervetullut seuroihin!
  • Jos haluat kuunnella seurapuheita, se on mahdollista esimerkiksi internetin välityksellä.

Lapsi- ja nuorisotyö

Rauhanyhdistyksen toiminnassa lapsi- ja nuorisotyö nähdään arvokkaana kotien kristillisen kasvatuksen tukena, joten siihen panostetaan monella eri tavalla. Keskeisiä toimintamuotoja ovat päiväkerhot ja pyhäkoulut sekä raamattuluokka.

Päivä- ja kaverikerhot

Päiväkerho on tarkoitettu alle kouluikäisille 4-vuotiaista alkaen ja kaverikerho on tarkoittettu 1.-3. -luokkalaisille. Ne kokoontuu kerran kuukaudessa keskiviikkoisin 18.00-19.30 toimitalolla. Lyhyen uskontotuokion lisäksi päiväkerhossa yleensä leikitään, askarrellaan, piirretään, liikutaan tai pelataan.
Kaverikerhossa puuhastellaan sisällä ja ulkona, joten säänmukaiset ulkovaatteet ovat tarpeen.

Pyhäkoulut

Pyhäkouluihin kokoonnutaan sunnuntaisin klo 11.30 (kolme piiriä: Järvenpää-Kellokoski-Ohkola, Hyrylä, Jokela). Pyhäkoulu on tarkoitettu lähinnä lapsille, mutta niihin voivat halutessaan osallistua kaiken ikäiset. Pyhäkoulussa käsitellään opettajan johdolla helppotajuisesti Raamatun kertomusta.

Raamattuluokka ja nuorten lauantai

Raamattuluokka on tarkoitettu neljäsluokkalaisista ylöspäin. Se kokoontuu perjantaisin klo 18.15 toimitalolla. Raamattuluokassa perehdytään Raamatun kertomuksiin sekä pohditaan nuorten elämään keskeisesti liittyviä asioita ja kysymyksiä Raamatun opetuksen ja omakohtaisen uskon näkökulmista.
Nuorten lauantai on tarkoitettu rippikoulun käyneille. Se kokoontuu kerran kuukaudessa klo 18.30-21.30 toimitalolla.

Muu toiminta

Seurakuntailta

Rauhanyhdistyksellä järjestetään vuosittain muutama seurakuntailta. Seurakuntaillan aiheeksi valitaan ajankohtainen uskoon ja elämään liittyvä aihe. Keskustelun pohjaksi on etukäteen pyydetty alustajaa valmistelemaan Raamatun pohjalta ja uskonelämän kannalta aihetta käsittelevä alustus. Alustuksen pohjalta käydään yleinen keskustelu, jossa kenellä tahansa on mahdollisuus käyttää puheenvuoro.

Tiistaikerho

Rauhanyhdistyksen toimintamuotoihin kuuluu myös eläkeläisten toimintaa. Eläkeläiset kokoontuvat usein viikolla toimitalolle tai jonkun kotiin juomaan kahvia ja keskustelemaan.

Myyjäiset

Yhdistyksen varainhankinta perustuu suurelta osin myyjäistoimintaan. Rauhanyhdistys järjestää myyjäisiä oman paikkakunnan lisäksi muilla Rauhanyhdistyksillä. Myyjäisissä on myytävänä kotitekoisia leivonnaisia, ruokaa, kahvia ja käsitöitä. Muu ohjelma on mm. ongintaa, arvontaa ja narutusta.

Rahankeräyslupa

Järvenpään ja ympäristön rauhanyhdistys ry (0126550-2)
Lupa myönnetty: 2.7.2020
Luvan numero: RA/2020/812
Rahankeräystili: FI90 5092 0920 4554 23

Kerättyjen varojen käyttötarkoitus: Lapsi- ja nuorisotyön kulujen kattaminen, rauhanyhdistyksen toimitalon ylläpitokustannusten kattaminen, diakoniatyön kulujen kattaminen, internetlähetysten tuottamisesta aiheutuivien kulujen kattaminen

Luvan myöntäjä: Poliisihallitus, arpajaishallinto.

Uudenmaantie 13
04410 Järvenpää